Middelfart skal fortsat være en attraktiv kommune at bo, besøge, shoppe og arbejde i. Også selv om corona-krisen har vendt op og ned på hverdagen – og særligt har presset erhvervsliv, butikker, spisesteder, hoteller og øvrige turistaktører.

Med en ambitiøs genåbningsplan igangsætter Middelfart Erhvervscenter, VisitMiddelfart, MeetingLillebælt, Middelfart Handel og Brobygning Middelfart på den baggrund en lang række initiativer, som skal understøtte Middelfart Kommunes virksomheder, turisme, iværksætteri og handel.

 

Ny måde at drive erhvervspolitik på

Initiativerne i genåbningsplanen sættes i gang nu og har særligt fokus på at understøtte de udsatte erhverv, og samtidig skabe fornyet energi og lokalt engagement for at få kommunen til at blomstre igen, fortæller Middelfart Kommunes borgmester, Johannes Lundsfryd Jensen.

- Fællesnævneren for indsatserne er attraktivitet og vækst. Vi skal sikre, at vi holder hjulene i gang og fortsat har noget at tilbyde både erhvervsliv, borgere og turister, siger borgmesteren, der glæder sig over, at samarbejde på tværs af erhvervsliv, foreninger og kommune bærer frugt.

- Det er en helt ny måde at drive erhvervspolitik på. Foreningerne involverer sig dybt. Erhvervslivet involverer sig dybt, og kommunen involverer sig dybt, siger han.

Formand for Middelfart Erhvervsråd, Kim Svaneborg Pedersen, glæder sig også over samarbejdet - og ikke mindst viljen til handling.

- Det er nødvendigt i denne tid, hvis vi skal sikre, at Middelfart kommer tilbage i en styrket udgave, siger han.

 

Oplevelsespakker og forretningsudvikling

Blandt initiativerne i genåbningsplanen kan nævnes corona-beredskab for erhvervslivet, tilbud om forretningsudvikling, iværksætteri inden for klima og bæredygtighed, oplevelsespakker for turister og erhvervsturister samt events og aktiviteter i hele kommunen.

Turismeerhvervene har været særligt hårdt ramt under corona-krisen, derfor er det ifølge formand for VisitMiddelfart, Vibeke Stentoft, særligt vigtigt, at Middelfart har noget at tilbyde de besøgende.

- Der bliver kamp om at få gæsterne til at vælge Middelfart. Derfor sætter vi med genåbningsplanen gang i et markedsføringsboost af Middelfart. Både lokalt, nationalt og internationalt. Vi vil skabe en fornyet opmærksomhed, siger hun.

I genåbningsplanen er det et højt prioriteret indsatsområde at understøtte Middelfart som en attraktiv og aktiv midtby, der skal fungere som dynamo for den positive udvikling i hele kommunen. Formand for Middelfart Handel, Kjeld Johansen, fremhæver i den forbindelse, at der skal genskabes optimisme hos både borgere og butikker.

- Butikkerne får hjælp til at komme på ret køl, og der sættes gang i en lang række events og aktiviteter, der skaber liv og oplevelser, og som trækker endnu flere folk til området, siger han.

 

FAKTA:

  • Bag genåbningsplanen står: Middelfart Erhvervscenter, VisitMiddelfart, MeetingLillebælt, Middelfart Handel og Brobygning Middelfart.
  • Med genåbningsplanen igangsættes en lang række initiativer, der understøtter Middelfart erhvervsliv både på den korte og den lidt længere bane.
  • Fællesnævneren for indsatserne er attraktivitet og vækst.
  • Initiativerne i genåbningsplanen igangsættes nu og frem mod ultimo september, og flere af initiativerne kører også videre herefter. Der arbejdes også på en plan, som træder i kraft til efteråret.